UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Taliansko sa v rámci deathmetalovej scény po roku 2000 vypracovalo na jednu z európskych veľmocí. Výpočet tých zaujímavejších či naozaj kvalitných vecí potrebný nie je, tí, ktorí majú vedieť vedia a hľadajú ďalej, a tí, ktorí okolo tohto žánru išli len povrchnejšie, prinajmenšom pojem HOUR OF PENANCE zaznamenať museli. Nie sú tam ani jediní, ani prví, momentálne im ale asi najlepšie „ide karta“, pokiaľ ide o „veľkosť“, a to bez ohľadu na to, že pre mňa ich najlepším albumom asi už zostane nie najnovší „The Vile Concept“.
Death metal však v Taliansku nerozbehli HOP, ani ANTROPOFAGUS, BLASPHEMER, HIDEOUS DIVINITY a podobné spolky, je to tam o dosť starší príbeh, prinajmenšom z 90. rokov – kto neverí, tomu to vysvetlia SADIST, UNDERTAKERS, HORRID, NEFAS, BASTARD SAINTS a ďalší. Medzi nimi rozhodne netreba zabúdať na NATRON z Bari v Apúlii, skôr naopak, nie je to tak dávno, čo za najväčšiu a najvplyvnejšiu taliansku DM záležitosť boli považovaní práve oni. Právom, a to nie len kvôli tomu, že sa dokopy dali pred 20 rokmi. V podstate len fakt, že ich doteraz šesť albumov vychádzalo u viac – menej undergroundových vydavateľstiev, je príčinou toho, že v súčasnosti stoja tak trochu v tieni mladších zoskupení, ktoré takpovediac „vyleteli vyššie“. NATRON zostávajú rešpektu hodným spolkom na poli dosť technicky a zároveň pomerne brutálne a razantne podaného death metalu, o ktorom „masy“ možno zas až toľko nevedia.
„Grindermeister“, ktorý prednedávnom vyšiel u Southern Brigade ako druhý edičný počin tohto vydavateľstva z Bari, ktoré je ešte len „soon online“ a je dosť možné, že ide o dieťa myšlienky niekoho z kapely, v pravom slova zmysle možno za nový album považovať s dosť veľkou rezervou, pretože so siedmimi z ôsmich položiek ste sa mohli stretnúť už pred mnohými rokmi, a tou ôsmou je cover od TERRORIZER. Ide o materiál z éry demonahrávok a hlavne debutového albumu „Hung Drawn & Quartered“.
Či viedol k nahraniu starých vecí s novým zvukovým ošetrením a nejakými tými novými nápadmi nedostatok inšpirácie alebo potreba čo najskôr sa pripomenúť nejakým aktuálnejším dlhohrajúcim materiálom, ťažko povedať, verím ale, že platí to druhé. Je totiž dosť jedno, či sa s NATRON stretnete prvýkrát na tomto CD, alebo poznáte pôvodné verzie „oprášených klasík“, kvalitný a „od podlahy“ zahraný death metal vás môže osloviť a potešiť tak či tak. Že ide o materiál z 90. rokov, to zistiť ani nemusíte. Možno leda tak vďaka zvuku, ktorý je hutný, plný a čitateľný, a hlavne tam hlavne nástroje a nie štúdiové triky, ako to v súčasnosti občas vypáli a niektorí si myslia, že takto to má byť. A to je tak vo všeobecnosti zvuk „Grindermeister“ skôr súčasný než retro, profesionálny, ale nie až tak že to ruší a ide na nervy ako smrad páliacej sa umelej hmoty.
Čo k hudbe – „Grindermeister“ sa to nevolá len tak zo srandy. Iste, NATRON grind core nehrajú a ani ho nikdy nehrali, ale svoj death metal drvia na majstrovskej úrovni. Väčšinou rýchlo, energicky, agresívne, tak zhruba medzi odpálenejšími floridskými bandami typu MONSTROSITY a Európou, dajme tomu VADER a SINISTER. Holanďanov pripomenú aj viacerými pochmúrnymi pomalšími partmi, najviac asi v „The Stake Crawlers“. Celkovo by sa dalo povedať, že Taliani hrajú mix amerického a európskeho, skôr klasického, ale surového death metalu, ktorý podávajú nevtieravo technickým štýlom – počujete, že vedia a že sa postarali o to, aby vyzneli čo do kompozície prepracovane. Na druhej strane nemáte pocit, že by im extra išlo o predvádzanie, naopak nestrácajú zo zreteľa to, o čom death metal má byť. Preto je „Grindermeister“ naozaj nadupanou a svižnou porciou death metalu na pomedzí „klasika/BDM“, so šťavou, ťahom na bránku, sympatickým zvukom, dobrými sólami a kvalitným klasickým deathmetalovým vokálom. Myslím, že zámer pripomenúť sa, hoci starými vecami v novom kabáte, NATRON vyšiel. Body tentokrát nadeľovať nebudem, skladby nové nie sú, sú nahraté s novým zvukom, v aktuálnej zostave a s pochopiteľnými inováciami. Ale je to vydarená nahrávka.
Talianska deathmetalová stálica sa tentokrát prezentuje „len“ starými skladbami v novom prevedení. Aj tak dobre, ale nové by iste potešili ešte viac.
Stefano Pomponio
- basgitara
Max Marzocca
- bicie
Domenico Mele
- gitary
Nicola Bavaro
- vokály
1. Morgue Feast
2. Leechlord
3. Quarantine Of Leprosy
4. Flesh Of A Sick Virgin
5. The Stake Crawlers
6. Undead Awake
7. Elmer The Exhumer
8. Dead Shall Rise (TERRORIZER cover)
Grindermeister (2012)
Rot Among Us (2009)
Livid Corruption (2004)
Necrospective (collector box) (2003)
Bedtime For Mercy (2000)
Unpure (MCD) (2000)
Negative Prevails (1999)
Hung Drawn & Quartered (1997)
A Taste Of Blood (demo) (1997)
Force (demo) (1994)
Vydáno: 2012
Vydavatel: Southern Brigade Records
Stopáž: 33:23
dosť nuda
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.